Niedoczynność tarczycy
 Szymon Bociąg

Szukasz pomocy w
NIEDOCZYNNOŚCI TARCZYCY?

Szymon Bociąg

 Dieta w niedoczynności tarczycy

 

Co to jest niedoczynność tarczycy?

 

Niedoczynność gruczołu tarczowego jest chorobą spowodowaną niedoborem hormonów tarczycy. Spowodowana może być niskimi stężeniami hormonów produkowanych przez tarczycę lub ich nieprawidłowym metabolizmem w organizmie. Problem ten występuje częściej u osób w wieku podeszłym oraz u kobiet. Tarczyca wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Odpowiada bowiem za metabolizm, rozwój ośrodkowego układu nerwowego, gospodarkę wodno-mineralną i czynność nerek. Ponadto wpływa na równowagę układu sercowo-naczyniowego, termoregulację, czynności rozrodcze i libido.

W leczeniu niedoczynności kluczową rolę odgrywa fakrmakoterapia polegająca na suplementacji brakujących hormonów, jednak istotną częścią postępowania terapeutycznego jest także dieta. Odpowiednia dieta pozwala zredukować ryzyko rozwoju chorób dietozależnych wynikających z zaburzeń funkcji tarczycy, a także zmniejsza nasilenie stanu zapalny. Zwiększa to efektywność stosowanej farmakoterapii oraz korzystnie oddziałuje na samopoczucie pacjenta 

Zasadniczą rolę odgrywa witamina D, selen, cynk, jod, żelazo i tyrozyna. Jednym z ważniejszych składników diety regulującym prace tarczycy jest jod. Stanowi on niezbędny składnik do produkcji hormonów tarczycy. Niedobór jodu w organizmie pogłębia również deficyt innych istotnych dla prawidłowej pracy tarczycy składników, takich jak selen, żelazo, cynk czy witamina A. Kolejnym ważnym mikroelementem jest selen, który jako składnik enzymu dejodynazy, uczestniczy w przemianie hormonów tarczycy. W przypadku jego niedoborów dochodzi do zmniejszenia wytwarzania aktywnego hormonu T3, a także może dojść do uszkodzenia tarczycy. W budowie i przemianach hormonów tarczycy ważną rolę odgrywa także cynk oraz żelazo.  Ponadto istotny jest również udział przeciwzapalnych kwasów tłuszczowych, których źródłem są orzechy, oliwa z oliwek, olej lniany, ryby czy awokado. Dodatkowo nieodłącznym elementem jest odpowiednia ilość i jakość snu oraz redukcja stresu.